close open |
Visu valstu vadītājiem un visiem cilvēkiem pasaulē.
|
Diplomātiskais ekonomiskais Klubs kategoriski iebilst un nepieņem nekāda veida agresīvas darbības, militāros konfliktus, starpvalstu karus, kas notiek pašlaik, Eiropas centrā, kā arī citos kontinentos – Āzijā, Āfrikā.
Nekas un nekādi apstākļi neattaisno spēka pielietošanu, visur cieš parastie cilvēki. Aicinām visas puses, visa līmeņa vadītājus mierīgā ceļā risināt jebkādas domstarpības, dialoga un pārrunu ceļā. Tikai Miers uz mūsu planētas, tikai Draudzība un savstarpēja cieņa veicina cilvēku dzīvi. Pat nepieļaujiet domas un mājienus par trešo pasaules karu, atomieročiem. Cilvēces atmiņā ir XX gadsimta karti, un ja to aizmirsāt, tad derētu atcerēties. Izbeidziet Karu! Lai ir Miers visā pasaulē!
|
Savstarpējā interese biznesā
Uģis Kamšs, Starptautisko izstāžu rīkotājsabiedrības BT 1 projektu grupas direktors
Piedalīšanās ārvalstu izstādēs ir saistīta ar vēlmi apgūt jaunus tirgus, bet ko dod piedalīšanās Latvijas izstādēs? Kā tā var noderēt uz eksportu orientētiem uzņēmumiem?Latvijas uzņēmumiem īpaši būtiski ir tas, ka, paliekot tepat pašu mājās, ir iespējams iegūt nozīmīgus starptautiskus kontaktus, pie tam neatraujot svarīgus speciālistus un tiešām apjomīgus resursus no ikdienas darbiem – kopējie ieguldījumi ārvalstu izstādēs var pat būt 10 un vairāk reižu lielāki – parasti ārvalstu „lielajās“ izstādēs ir būtiski lielākas laukuma īres cenas, izmaksas stenda darbam nepieciešamajam papildaprīkojumam un komunikācijām, dizainam, transportēšanai, uzturēšanās izdevumiem, kā arī jāņem vērā, ka milzīgas konkurences apstākļos ir vajadzīgi tiešām nozīmīgi lielāki resursi, lai stends spētu izcelties starp tūkstošiem citu.
Mūsu izstādes ir pieejamākas izmaksu/ ieguldījumu ziņā, taču efektīvas Latvijas eksportējošajiem uzņēmumiem. Tas ir iespējams, jo uzņēmējiem kopīgajos pasākumos veidojas lieliski kontakti ar citiem izstādes dalībniekiem no ārvalstīm, kā arī tāpēc, ka izstādes Latvijā apmeklē liels skaits ārvalstu profesionālo apmeklētāju.
Piemēram, tikko notikušās izstādes „Riga Food 2013“, apmeklējumam bija reģistrējušies profesionālie apmeklētāji un uzņēmēju delegācijas no 35 (!) pasaules valstīm, pie tam no rīkotāju pieredzes ir zināms, ka reģistrēties izvēlas labi ja trešdaļa biznesa apmeklētāju. Pēdējo gadu mūsu izstāžu reģistrētais ārvalstu apmeklējums ģeogrāfiski aptver visu zemeslodi un Rīgā saistībā ar mūsu izstādēm viesojušies uzņēmēji no vairāk nekā 50 pasaules valstīm – gan mūsu reģiona kaimiņi, gan Eiropas savienības un pārējās Eiropas, bijušās PSRS valstu, Skandināvijas, Āzijas, Ziemeļamerikas, Austrālijas uzņēmēji.. uzskaitījumu, protams, var vēl turpināt un tajā būs dažādas valstis ar visdažādāko ekonomisko potenciālu un sadarbības vēsturi ar Latvijas uzņēmējiem.
Tas viss liecina par BT 1 izstāžu nozīmi starptautisko biznesa kontaktu veidošanā uz eksportu orientētiem Latvijas uzņēmumiem, kā arī par to, ka izstādes ir viens no izdevīgākajiem veidiem gan laika, gan izmaksu ziņā, lai iegūtu priekšstatus par konkrētu ārvalstu tirgu un tā potenciālu, kā arī apzinātu tos „spēlētājus“, ar ko sadarboties.
Vai atceraties kādu konkrētu veiksmes stāstu, piemēru, kad uzņēmumiem piedalīšanās izstādē ir tieši palīdzējusi?BT 1 teju 20 gadu pieredze starptautisko izstāžu rīkošanā vairāk nekā 35 tautsaimniecības nozarēs apliecina, ka izstāde dažādu nozaru uzņēmumiem ir izcils veids kā apgūt jaunu tirgu, izpētīt tā vajadzības un piedāvājumu, kā arī atrast sadarbības partnerus, veidot kopprojektus un attīstīt savu biznesu. Izcelt vai analizēt tikai vienu konkrētu veiksmes stāstu mums, kā izstāžu kompānijai, nebūtu korekti, jo ik gadu vairāk nekā 4500 lieliski uzņēmumi ar savu dalību stendos izmanto mūsu izstādes kā sava biznesa atbalsta instrumentu. Atkārtoti mūsu izstādēs piedalās 60%--80% dalībfirmu un, mūsuprāt, tas liecina, ka ievērojams vairākums Latvijas uzņēmumu izstādēs sasniedz gaidītos rezultātus gadu no gada!
Tikai daži konkrētāki piemēri, par izstādēm un starptautisko sadarbību
BT 1 izstādēs ir skaidri redzama Latvijai izdevīgā austrumu-rietumu tilta nozīme. Piemēram, šogad tieši mūsu rīkotā izstādē nopietni Uzbekistānas ražotāji vienojušies ar Latvijas partneriem par žāvētu augļu piegādēm Rietumeiropas patērētājiem.
Čehijas mašīnbūves uzņēmumu pārstāvji BT 1 izstādes lieto, lai satiktos ar savas nozares uzņēmumu pārstāvjiem no Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, kā arī Skandināvijas un citām Baltijas jūras reģiona valstīm – Krievijas, Polijas, Vācijas un tādēļ, tai skaitā, šobrīd tiek veidots Čehijas mašīnbūves pārstāvniecības birojs Rīgā.
Krievijas maizniecības lielražotājs vienā izstādē Latvijā gan vienojies par sadarbību ar Latvijas rūpnieciskajiem dizaineriem un Latvijas iepakojuma ražotāju, gan izveidojis kontraktus ar mazumtirdzniecības uzņēmumiem 8 Eiropas valstīs par savas šādi pilnveidotās produkcijas realizāciju.
BT 1 līdzorganizētā Baltkrievijas nacionālā izstāde 2012. gadā ir palielinājusi Latvijas uzņēmumu industriālo preču eksportu uz šo valsti par 25%, salīdzinot ar iepriekšējo periodu.
Ar kādām izmaksām jārēķinās, lai varētu piedalīties izstādē dalības maksa, kādi papildu tēriņi? Kas vēl vajadzīgs? Kāds stends?Izstādēs mēs jau redzam gatavas produktu, zīmolu, sadarbības u.tml. koncepcijas, kas tiek parādītas visdažādākajos stendos, instalācijās, forumos, konferences, semināros, akcijās u.c. dažādos izstādes pasākumos. Mēs esam uzņēmumu partneri tieši saistībā ar izstādes procesiem un mūsu redzeslokā parasti nav tas „mājasdarbs“, ko katra firma veic, lai gūtu panākumus izstādē. Par izmaksām -- var jau minēt, ka atkarībā no izraudzītās izstādes, minimālās izmaksas var būt pat tikai daži simti eiro, bet augšējie griesti sniedzas desmitos tūkstošos.
Katra firma dalībai izstādē izvēlas sev labāko veidu, taču lai ierīkotu stendu, firmai parasti ir jārēķinās ar dalības maksu izstādē (50—100 EUR), stenda vietas (laukuma) īri (aptuveni 30—120 EUR/ m2), stenda apbūvi (15—20 EUR/m2), inženierkomunikāciju pievadiem, stenda dekorāciju izgatavošanu, dekorēšanu un aprīkošanu ar izstāžu mēbelēm, gaismas-audio-video tehniku, ēdināšanas iespējām, eksponātu loģistikas pasākumiem un citiem izdevumiem. Tāpat ļoti noder arī specifisks izstādes PR, mērķpublikas uzaicināšanas pasākumi, īpašu aktivitāšu organizēšana stendā, reklāmas atbalsts, poligrāfijas materiāli, sociālo tīklu aktivitātes un vēl tam līdzīgas lietas, kas firmai veidos šo individuāli veiksmīgo dalību izstādē. Un, protams, ir nepieciešama lieliska komanda darbam izstādē!
Vai arī mazam uzņēmumam ir jēga piedalīties izstādēs?Mazs vai liels uzņēmums, maza vai liela investīcija izstādes pasākumos – no mūsu pieredzes ir, ka savus mērķus izstādē labi sasniedz uzņēmumi, neatkarīgi no sava lieluma. Svarīgi ir adekvāts ieguldījums piemērotā veidā. Tāpēc, piem., ir uzņēmumi, kas piedalās izstādēs tikai katru otro vai pat katru trešo gadu, jo, lai viņi izpildītu izstādē iegūtos pasūtījumus un atrasto sadarbības partneru pieprasījumus, šiem uzņēmumiem nepieciešami divi-trīs gadi.
Ko ieteiktu, kā paņemt labāko no izstādes, kā panākt labāko rezultātu?Labāko rezultātu var panākt, ja skaidri uzstāda mērķi dalībai izstādē un saprātīgi plāno un tad veic nepieciešamās darbības, pasākumus. Mērķi var būt saistīti ar uzņēmuma produkcijas / pakalpojumu attīstību, pārdošanas veicināšanu, zīmola un reputācijas veidošanu, jaunu klientu piesaisti un esošo klientu lojalitātes stiprināšanu, dažādām praktiskām izpētēm un secinājumu izdarīšanu par saviem, konkurentu vai tirgū neesošiem produktiem, komandas saliedēšanu un tās treniņiem – izstādē iespējams ļoti efektīvi realizēt to, kas konkrētajam uzņēmuma ir svarīgi šobrīd un kas ir nepieciešams tā attīstībai. Kad mērķi uzstādīti – tad jāplāno gan sagatavošanās darbi un pasūtījumi, gan pats izstādes darba laiks. Īpaši nozīmīgi ir pēcizstādes pasākumi, kad izstādē saņemtā potenciālo klientu interese jāpārvērš reālos darījumos un projektos! Un tam visam jāparedz atbilstošā atdeve, nepieciešamais laiks, finansējums un cilvēkresursi. Tad rezultāti pēc katras izstādes ar uzviju pārsniegs plānoto!
varbūt varat minēt arī kādus interesantus faktus par izstādēm Latvijā skaitu, cik uzņēmumi tās izmantojuši, kādas populārākās un mazāk populārās utml?Katru gadu BT 1 izstādēs piedalās ap 4 500 uzņēmumi un katru gadu aptuveni 400 ārvalstu uzņēmumi mūsu izstādēs piedalās pirmoreiz un, lielākoties, tie ir Latvijas tirgum jauni spēlētāji.
Visbiežāk pie Starptautiskā izstāžu centra plīvo šādu valstu karogi: Apvienotie Arābu Emirāti, ASV, Austrija, Azerbaidžāna, Baltkrievija, Beļģija, Bulgārija, Čehija, Dānija, Ēģipte, Francija, Gana, Grieķija, Gruzija, Horvātija, Igaunija, Indija, Itālija, Izraela, Īrija, Kamerūna, Kanāda, Kazahstāna, Kipra, Krievija, Ķīna, Latvija, Lielbritānija, Lietuva, Malaizija, Moldāvija, Nīderlande, Norvēģija, Polija, Senegāla, Slovākija, Slovēnija, Somija, Spānija, Spānija, Šveice, Šveice, Taivāna, Taizeme, Tunisija, Turcija, Turkmenistāna, Ukraina, Ungārija, Uzbekistāna, Vācija, Vjetnama, Zviedrija
BT 1 izstādes rīko vairāk nekā 35 industrijās – nozares, kas Latvijas tautsaimniecībā ir pamanāmas. Katra izstāde ir nozīmīga un populāra savā saistītajā tautsaimniecības nozarē un tik liela, cik liels ir attiecīgās nozares „svars“ Latvijā. Attiecīgi – skaitliski lielākās ir BT 1 izstādes būvniecībā, pārtikas rūpniecībā, tūrismā, skaistumkopšanā, izglītībā, enerģētikā, industriālajā mašīnbūvē. Taču arī pārējo sektoru izstādes ir ārkārtīgi nozīmīgas ne tikai tieši iesaistītajām uzņēmumu un cilvēku grupām, bet arī visas mūsu tautsaimniecības līdzsvarotai darbībai.
Pēc Ir Nauda publikācijas gatavošanas materiāliem